Skip to main content

ძველი ეგვიპტე ნაწილი 11

ძველი ეგვიპტური რიტუალები

Kemet

რიტუალები ადამიანების ცხოვრებაში უძველესი დროიდანარსებობდა და დღესაც საკმაოდ არიან მისი შემსრულებლებიყველაჩვენგანის ცხოვრება სხვადასხვა დოზით სავსეა რიტუალებითრიტუალიუმეტესწილადრელიგიას უკავშირდება და ის სათავეს იღებსჯერ კიდევ წინარეისტორიული ხანიდანისინი თანდათანობითდაიხვეწნენ და ფართო ხასიათი მიიღესრელიგიურ წარმოდგენებთანერთადუძველეს სახელმწიფოებში ჩამოყალიბდა რიტუალების მეტადრთული სისტემა.
არავის ეპარება ეჭვირომ  უაღრესად რიტუალურიიყო ეგვიპტური რელიგიარომელიც მოიცავდა ყოველდღიურ საზეიმოღონისძიებებსრეგულარულ სახალხო დღესასწაულებს თუ პოპულარულფესტივალებსყველა რიტუალი და დღესასწაული მოცემული იყო ძველეგვიპტურ რელიგიურ კალენდარშირომელიც დაფუძნებული იყოსტელარის” (ვარსკვლავებისდა “ასტრალის” (პლანეტებისგანლაგებისმიხედვით სეზონურ (მზე და “სოთიკური” ციკლი), ყოველთვიურ (მთვარისოთხჯერ შემოვლა დედამიწის გარშემოდა ყოველდღიურ ასტროლოგიურმოვლენებზე (დედამიწის როტაცია).
egyptian-calendar-4000BC-2
ეგვიპტური კალენდარი
რიტუალები სინქრონიზებული იყო რიგი ბუნებრივი მოვლენებითრომლებსაც ეგვიპტელებმა მითოლოგიური რწმენაწარმოდგენებიდაუკავშირესფარაონი იყო ეგვიპტის უმაღლესი ქურუმიღმერთებისა დაღვთიურობის ერთადერთი წარმომადგენელი დედამიწაზერა თქმა უნდასამეფო ფესტივალები იყო ერთერთი გზა იმისთვისრომგაძლიერებულიყო ფარაონის პრესტიჟი.

ფარაონის რიტუალები                                                                                                                                     

tutankhamon2
ფარაონების ძირითადი რიტუალი იყო მაატის შეთავაზება (მიცემამათიმამისღვთაება “რას” მისამართითმაატი იყო ეგვიპტელთა სიმართლისღმერთიმაატის შეთავაზება კი ნიშნავდა პატიოსანი და სამართლიანიმმართველობის დაპირებასმაატს ეგვიპტეში არ ჰქონდა საკუთარი ტაძარიმაგრამ მას თაყვანს სცემდნენ ყველა ეგვიპტურ ტაძარშირედისტრიბუციული (პირამიდულიცხოვრების გათვალისწინებითფარაონიროგორც რას შვილივალდებული იყო შემოევლო წრეზერაცდაეხმარებოდა რას თავისი მარადიული ციკლის შესრულებაშიმხოლოდამის შემდეგ და მხოლოდ ფარაონს შეეძლოგაეღო სამოთხის კარი დაპირისპირ შეხვედროდა ღმერთებსეს მისტიური გამოცდილება იყოუწერელიმაგრამ მეფეს აძლევდა უდდეს გაგებასრაც გამოიხატებოდაორი მიწის” აღქმაში.
maat
მაატი


დღის რიტუალები

DSCN4331
დღის რიტუალები სრულდებოდა მხოლოდ ტაძარშიამ რიტუალებისსაგალობლები ნაპოვნია დღის წიგნშიმაგრამასეველიტურგიის შესახებმოგვითხრობენ ძველი ეგვიპტის მთავარი ტაძრების მოხატულობებიდღისრიტუალები ეძღვნებოდა მარადიულ ცხოვრებას და წარმოადგენდაერთგვარ მადლიერებას ფარაონის სამართლიანი მმართველობისთვისრაცასევედაკავშირებული იყო ღმერთების მოწყალება/არმოწყალებაზემხოლოდ ფარაონი იყო ამაზე პასუხისმგებელიეს ცერემონიებიტარდებოდა .. “საათის ქურუმების” (“ჰოროლოგოი”) მიერმათსავესპეციალურ კოშკებშისადაც “საათის ქურუმი” აკვირდებოდა ღამის ცას დაიწერდა თავის მოსაზრებებს პლანეტებისა და ვარსკვლავების შესახებერთი საათით ადრესანამ მზე ასცდებოდა ადგილობრივ ჰორიზონტსმთელი ტაძრის დომენი მიდიოდა ტაძარში და ემზადებოდა ყველაზემნიშვნელოვანი დღის რიტუალის – დილის რიტუალის შესასრულებლადდილის რიტუალსჩვეულებრივ, მოჰყვებოდა ნაკლებად მნიშვნელოვანიშუადღის და საღამოს რიტუალები.

ღამის რიტუალები

 default
ეგვიპტოლოგების უმრავლესობა აღნიშნავსრომ არსებობს ორი სახისტექსტები ქვესკნელზე გამარჯვების შესახებ (მათი უმეტესობააღმოჩენილია სამარხების კედლებზე), ესენია მზის (რას მოგზაურობაღამითდა სამგლოვიარო (ცოდნის საშუალებით წმინდა და მართალისიტყვის დაცვა)მაგრამ გარდა ამ წარწერებისაეგვიპტელები ღამისრიტუალის მნიშვნელობაზე ჰორნუგშიც მოგვითხრობენღამისმოგზაურობის შედეგად ეგვიპტელების რწმენით მზის ღმერთი რა(მოგვიანებით ამონიგანიცდის რეგენერაციასაღდგენასეს ღამისრეგენერაცია მაგალითის გზით ადასტურებსრომ აღორძინების ძალათავისი სიძლიერით შორს დგას სიკვდილისგანამავე დროსღამისმოგზაურობაში გვხვდება ადამიანის სულის აღორძინება და აღდგენა ანუშესაძლებელი ხდება მისი სულის გამოყვანა ქვესკნელის სიღრმეებიდანესარის სულის მოგზაურობარაც ხაზგასმული და დასაბუთებულია (ღმერთრას მაგალითზე)ეგვიპტელთა მიერ.
წარწერებიასევეადასტურებსრომ ეგვიპტური რელიგია ჩვეულებრივხალხს აძლევდა საშუალებასრომ ღამის რიტუალების პერიოდშისიზმრების მეშვეობით ღმერთებს შეხვედროდნენ და არაამქვეყნიურიცხოვრებისათვის ნიადაგი მოემზადებინათ (გვიანი პერიოდი). ოსირისიიყო რაზე მეტად განახლებისა და ნაყოფიერების პროტოტიპირომელიცგაახალგაზრდავდა ჰორუსის თვალის საშუალებით და მოახერხა, გაქცეოდამეორე სიკვდილს და საბოლოოდ დაიმკვიდრა საუკუნო ცხოვრების სული.

ყოველთვიური რიტუალები

circle-of-moons
მთვარის ციკლი
ეგვიპტელებს ჰქონდათ მთელი რიგი ყოველთვიური რიტუალებირომლები უკავშირდებოდა მთვარის ციკლსკერძოდახალი მთვარისგამოჩენას. 20დღიანი რიტუალი იწყებოდა პირველი ქუატერითსავსემთვარით (ან სავსე თვალიდა მთავრდებოდა მესამე ქუატერითეს ციკლიეძღვნებოდა მთვარის ღმერთის – ოსირისის საიდუმლოს.

ფესტივალები და პროცესიები

  
36924101
ქურუმის მიერ საკვების მსხვერპლად შეწირვა
                                                                                                                               
ფესტივალები იყო ცერემონიებირომლებიც ყოველწლიურად იმართებოდადა ეძღვნებოდა მაატისა (დაპირებისდაშესაბამისადდედამიწაზესიცოცხლის შენარჩუნებასაქედან გამომდინარეფესტივალები სამეფოცერემონიებს წარმოადგენდასადაც ფარაონი “მოიყვანდა” ღვთაებებს დახელახლა დაადგენდა მის ღვთაებრივ მმართველობასეს ეგვიპტურიფესტივალები იყო უკიდურესი დრამატული ინტენსივობის დადაახლოებით, მათ გიგანტურ რიტუალურ წარმოდგენებს უწოდებდნენსადაც ღმერთებმაღვთაებრიობამფარაონმაქურუმებმამუსიკოსებმამოცეკვავეებმა და .ხელახლა ააღორძინეს უძველესი მითი და დაპირებაზოგიერთ რიტუაში ჩვეულებრივ ხალხსაც უნდა მიეღომონაწილეობამიეტანა საჭმელი და ღვინო ღმერთებისთვის და წინაპართასულებისთვისროგორც მსხვერპლიზოგიერთი ეგვიპტოლოგისვარაუდითამ ფესტივალებზე მსხვერპლად სწირავდნენ ბავშვებსხდებოდა წინდაცვეთა.
სხვადასხვა პერიოდში, ძველი ეგვიპტის რიტუალები განიცდიდაცვლილებებსმაგრამ ეს ცვლილებები არ იყო რადიკალური და ფართოსაბოლოოდ, პტოლემეთა ბერძნულეგვიპტური დინასტიის გამეფებისშემდეგძველი ეგვიპტური რიტუალების უმეტესობა დაიკარგაიმ ძველირიტუალების აღორძინების ცდები ჰქონდა დედოფალ კლეოპატრა VII-მაგრამ ის ეგვიპტის უკანასკნელი დედოფალი იყო და მისმა რეფორმებმაშედეგი ვეღარ გამოიღოკლეოპატრას გარდაცვალებით ფარაონის ეგვიპტემარსებობა შეწყვიტა და უშუალოდ დაექვემდებარა რომის იმპერიას. III საუკუნეში ეგვიპტეში ქრისტიანობა ფართოდ გავრცელდა და ძველიეგვიპტური რელიგია თავისივე რიტუალებით საბოლოოდ გადაშენდა. IX საუკუნეში მოხდა ეგვიპტის არაბიზაცია (მანამდე VII საუკუნეშიისლამიზაციადა ძველი ეგვიპტელი ხალხის გენებიც დაიკარგაითვლებარომ თანამედროვე კოპტები ძველი ეგვიპტელების შთამომავლები არიანმაგრამ ევროპელების გენები უფრო ემთხვევა ძველი ეგვიპტელებისგენებსვიდრე მათი.
Abu-Simbel-Rameses-smite-Cherubini
ადამიანების მსხვერპლშეწირვა
                                                                                                                                    
მიუხედავად ამ ყველაფრისაეგვიპტური რიტუალები ჰაერში არ გამქრალასანამ ეს ყველაფერი მოხდებოდასწორედ ძველი ეგვიპტის რელიგიის დაკულტურის საფუძველზე და დიდი გავლენის შედეგადჩამოყალიბდაძველ ბერძენთაელინთარელიგია და რიტუალებიდღესაც კი, მთელსმსოფლიოში შემორჩენილია ძველ ეგვიპტელთა რიტუალების ჩანართებიმაგალითადღვინის შეწირვასაჭმლის შეთავაზება და შეწირვა(გავიხსენოთ ჩვენი ტრადიციაროცა მიცვალებულთა მოხსენიების დღესსასაფლაოზე ვტოვებთ ღვინოს და საჭმელს), თუნდაცგლოვის ტრადიციაასევედატირებისაქედან გამომდინარედიდი ცივილიზაციები არასოდესქრებიანქრებიან მხოლოდ ფიზიკურად.

Comments

Popular posts from this blog

ისტორიული წყაროები

ქართული, ბიზანტიური და დასავლეთევროპული წყაროები 1 XI - XII სს. ისტორიის წყაროები XI ს. საქართველოს ისტორიის პირველხარისხოვან წყაროებს წარმოადგენენ ამ საუკუნეებში შექმნილი თხზულებანი ”ცხოვრება და უწყება ბაგრატონიონთა” და ”მატიანე ქართლისა”. XI ს. I ნახევრის ავტორის სუმბატ დავითის ძის ნაშრომში ”ცხოვრება და უწყება ბაგრატონიანთა”,[1] როგორც ცნობილია, გარკვეული მიზნით დაწერილი საისტორიო ნაწარმოებია. ბაგრატიონთა სამეფო დინასტიის მიერ ერთიანი საქართველოს ტახტის დაკავებამ და ამ საგვარეულოს თანდათან აღზევებამ დღის წესრიგში დააყენა ბაგრატიონთა პოლიტიკური ბატონობის იდეოლოგიური დასაბუთების მოთხოვნილება რისთვისაც გამოყენებული იქნა ქართულ-სომხურ სამყაროში ადრიდანვე შემუშავებული ლეგენდა ბაგრატიონთა სამეფოს ღვთიური წარმოშობის შესახებ. ისტორიკოსმა სუმბატ დავითის ძემ სათანადოდ დაამუშავა ეს ლეგენდა და შეადგინა ბაგრატიონთა ღვთიური წარმომავლობის გენეალოგია. თხზულება ადამიდან იწყება და XI ს. 30დიანი წლების დასაწყისის ამბებზე წყდება. მიუხედავად თხზულების ასე აშკარად გამიზნული დანიშნულებისა და ტენდენციურობი...

მუმიის დამზადება ძველი ეგვიპტე

მუმიებთან დაკავშირებით განსხვავებული წარმოდგენა ჰქონდათ ძველ ეგვიპტეში, სადაც აღმერთებდნენ არა მუმიას, არამედ გარდაცვლილ ფარაონს.    მუმიფიცირების ჩამოყალიბება უკავშირდება ეგვიპტელების რელიგიურ რწმენა-წარმოდგენებს. მათი აზრით, მიცვალებული ცხოვრებას აგრძელებდა სიკვდილის შემდეგ მკვდართა სავანეში ანუ ამიდოსში, სადაც აბსოლუტურად ისევე ცხოვრობდნენ, როგორც სააქაოში. ამიტომ, მისი იმქვეყნიური ცხოვრების უზრუნველსაყოფად, აუცილებელი იყო სხეულის კარგად შენახვა და მთელი რიგი საყოფაცხოვრებო ნივთების ჩაყოლება.   ვინაიდან, მუმიფიცირება საკმაოდ ძვირად ღირებული სიამოვნება (თუ შეიძლება ასე ვუწოდოთ) გახლდათ, ის უბრალო მოკვდავთათვის ხელმისაწვდომი არ იყო. მუმიფიცირებას ძირითადად უკეთებდნენ ფარაონებსა და წარჩინებულ, მდიდარ პირებს, რომლებიც ფარაონის კარზე მსახურობდნენ. პრინციპში, ფარაონის კარზე მსახურებას არანაირი პრივილეგია არ ჰქონდა, რადგან საკუთარი სხეული მუმიად რომ ექცია, ამისთვის მდიდარი ადამიანი უნდა ყოფილიყო კაცი!   მუმიფიცირება მთელი რიტუალი იყო. ძველი ეგვიპტის დედაქალაქის-მე...

ალექსანდრე მაკედონელი

ალექსანდრე მესამე მაკედონიის მმართველი გახლდათ. მან შექმნა უზარმაზარი იმპერია, რომელიც მოიცავდა საბერძნეთს, ბალკანეთს, სპარსეთს, ეგვიპტეს და სხვა მრავალ ქვეყანას. შემდეგში მას ალექ-სანდრე დიდი, იგივე ალექსანდრე მაკედონელი ეწოდა.    ალექსანდრეს აღზრდას მამამისი ფილიპე განსაკუთრებულ ყურად-ღებას უთმობდა. მან მასწავლებლად პლატონის მოსწავლე - არისტო-ტელე მოიწვია. არისტოტელე იმ დროს ყველაზე განათლებულ პიროვ-ნებად ითვლებოდა. თავად ალექსანდრე იხსენებდა: „მე არისტოტელ-ეს მამის გვერდით ვაყენებ; მამამ სიცოცხლე მომანიჭა, არისტოტელემ ის, რაც სიცოცხლეს აზრს აძლევს".    შემდგომში კარგად გამოჩნდება, არისტოტელეს სწავლება, თუ რო-გორ მიეცა სიცოცხლისათვის აზრი ალექსანდრეს. ეს ნიჭი მსოფლიოს დაპყრობაში გამოადგა. როგორც მისი გამონათქვამებიდან ირკვევა, ალექსანდრე დიდებისმოყვარეობის ვნებაში იყო ჩავარდნილი. ის წერს: „მე რომ მოვკვდები, ჩემს სამარეს კი ნაგავს დააყრიან, მაგრამ იმავე ჟამთა ქარიშხალი მას გადახვეტავს და გამოჩნდება ჩემი საქმე, ღირსი - ბძენთა გაოცებისა". სხვა შემთხვევაში ამბობ...